Детско-юношески кризи

Психологични кризи и проблеми в детско - юношеска възраст, тийнейджърство - | част

Един от основните проблеми, с който се сблъскват родителите при навлизането на детето в тийнейджърството  това е промяната в поведението. Обикновено това се посреща с думите – „от пубертета е“, лесно и удобно избягване от поемане на инициатива от страна на родителите и приемането на факта, че е необходима генерална трансформация на домашните взаимоотношения. Това неглижиране на нуждата от промяна, често води до изолирането и/или интровертно поведение на младия човек, с което могат да последват и редица проблеми – девиантно поведение, бягство в алкохол и наркотици, състояние на демотивация.

Поведенчески симптоми: са лични мисли и емоции, реакции и действия към околната среда. Към тях се включват: агресията, криминалното поведение, объркването, страхът, враждебността, неуместното сексуално поведение, дезадаптация и други.

Поведенческите симптоми могат да се дължат на някое от следните състояния и заболявания: аутизъм, хипоксия, биполярно разтройство, мания, депресия, шизофрения, обсесивно-компулсивно разстройство, социална фобия, тревожно разстройство и други.

  * Не е задължително поведенческите симптоми да са свързани с патологични състояния или заболявания. При наличие на някой от симптомите, консултацията със специалист ще е от полза за бързото определяне на проблема и вземането на адекватни мерки за разрешаването му.
В тази възраст, тийнейджърът често се оплаква от липса на концентрация, чувства се неразбран, търси проблема в някакво заболяване, има чувство че полудява, заливат го тъжни мисли и негативни емоции, чести позиви за плач. Защо се случва всичко това?
Момчетата
Биологично момчетат се водят от подобен на наркотик хормон, който е един от  най – мощните манипулатори в света. Именно той прави момчетата агресивни и ги подтиква да печелят на всяка цена. Незначително количество от това вещество дава сила на най- дребната и най – слаба маймуна в стадото да оспори водачеството на доминиращия мъжкар. Предишната невзрачна маймуна, не само печели битката, но продължава да доминира и управлява цялата група – женски, бебета и другите мъжкари. Същото вещество превръща игривото деветгодишно човече в четиринайсетгодишен невероятен „мечок“. Именно то отприщва мъжествеността в тялото и мозъка на мъжа. Това е хормонът тестостерон.
Мигът в който ловецът убива животното, тръпката на дългия пас за тъчдаун, реализацията на голяма продажба  са все моменти, живеещи в мечтите на мъжете от праисторически времена до днес.  В центъра на тези моменти е мощен енергиен цикъл, съществен за изграждането на мъжа; краткотрайно натрупване на напрежение, последвано от бързо, удовлетворяващо и решително освобождаване. Този кратък цикъл на незабавно удовлетворение подготвя тялото на мъжа за действие.
Денят на мъжа следва постоянният цикъл напрежение – освобождаване, нарастване и спад, отдих и подтик да го направи отново. Ако той не намери съзидателен законен начин да получи възбудата, импулсът ще се затаи дълбоко и по – късно ще избликне яростно в разрушителни действия или ще прерастне в депресия,мъчителна самокритичност или болезнено чувство на безнадежност.
Определянето на конкретна цел, спорт, добър дневен режим и не на последно място умението да се подходи с разбиране към състоянието на тийнейджъра, играят решаваща роля за лекото и успешно преминаване през възрастта наречена „пубертет“.
Момичетата
За разлика от момчетата, момичетата имат нужда от промяна във взаимоотношенията. Женската природа е стадна, колкото по – важни и ценни се чувстват в една група момичетата, толкова по – творческо и активно става мисленето и поведението им. Ето защо точно в пубертета, когато се случват промени в социалната среда /смяна на училище, град и др./ много момичета преживяват социалната изолация, заради трудност или невъзможност за вписване в новата среда. Това оказва трайни последствия в начина по който се възприемат и общуват с околните, често води до дълготрайна социална изолираност или обратното многобройни контакти от всякакъв характер с цел да бъдат приети.
Ако в този момент момичето има стабилна семейна среда, която му дава приемане, чувства се важно и ценно, има странични занимания или постижения в различни от училището области, това ще  изиграе ролята на чудесен балансьор. Постиженията в група и вписването в каузи, в този етап от живота оформя трайна мотивация и вяра в себе си.