Как да реагираме на неприятен събеседник

Как да реагираме на неприятен събеседник

c8a3c85245urn-jpg-246-196-cc-dri-va7957lwoea1r9b0ym0Достатъчно е да се озовете с някого в асансьор за да се убедите колко малко могат да си кажат хората

Славомир Врубльовский

 

Разговаряйки с отделни хора, се убеждаваш, колко е бил несправедлив класикът, който е смятал че най-големия разкош в живота – това е общуването. С някой хора е много трудно да се води разговор, но се налага! Затова нашия кръг на общуване, за съжаление не се ограничава само до роднини и приятели.

Всеки ден се сблъскваме с десетки чужди хора – с касиера или управителя в магазина, с клиенти, с подчинените или началника на работа, с данъчния инспектор, пенсионния фонд, поликлиниката, детската градина или училище… И какво да правим когато събеседникът не предизвиква положителни емоции?

 

ПРАВИЛА НА ОБЩУВАНЕТО С НЕПРИЯТЕН ЧОВЕК

Този проблем не е нов. Психолозите изглежда обстойно са изследвали особеностите на общуването в случай, че събеседникът не предизвиква симпатия, и предлагат прости правила на поведение. Нека да се запознаем с тях.

 

НЕ КОПИРАЙТЕ МАНИЕРА НА ПОВЕДЕНИЕ
Когато човекът се държи зле: нагрубява, крещи, използва оскърбителни квалификации – това винаги предизвиква силни ответни емоции. Иска Ви се да отвърнете рязко, може би дори просташки. Но психолозите предупреждават: Не падайте на нивото на простака, не спорете с глупака. Ако са ви въвлекли в неприятен инцидент в обществения транспорт, не реагирайте – обърнете се на другата страна. Ако ви е нагрубил клиент, още по-важно е да не му отвръщате със същото.

 

ЗАПАЗЕТЕ СПОКОЙСТВИЕ

Това е най-важното при контакт с агресивно настроен човек. В спокойствието, хладнокръвието е вашата сила. Мъчете се да отговаряте без да повишавате тон, и непременно внимавайте за мимиките и жестовете си. Безгрижно изражение на лицето се отдава трудно, а и не е необходимо. Ако разговаряте с буйстващ клиент, гледайте на него доброжелателно, със съчувствие. Подобна реакция е възможно да да охлади и успокои страстите.

НЕ СЕ ПОДВЕЖДАЙТЕ ПО УСЕЩАНИЯТА СИ

Понякога един или друг човек, с когото сте принудени да общувате, веднага предизвиква неприязън, без какъвто и да е видим повод. Може би на Вас не ви харесва гласа му, или усмивката, или маниера на обличане, или може вашите биополета да не съвпадат. Всичко това са субективни неща, нямащи никакво отношение към работата. В такъв случай, трябва да се насилите, и да се възпрете: този човек не е длъжен да ви се хареса – не се готвите да се сприятелявате с него, само трябва, например, да обсъдите условията по договора.

 

НЕ СЕ СТАРАЙТЕ ДА СЕ ХАРЕСАТЕ НА ВСИЧКИ

От време навреме човек изпитва неудобство при общуването, защото му се струва, че не е симпатичен на събеседника. Първо, не приемайте думите му лично. Второ… Да всички ние в една или друга степен зависим от отношението на околните към нас, но е важно да помним: никой не може да се хареса на абсолютно всички. Затова, даже ако на физическо ниво чувствате излъчване на антипатия спрямо Вас, кажете си: все ми е едно харесва ли ме или не, за мен е важно да се насладя на положителния резултат от тази среща. Дръжте се уверено, бъдете пределно коректни, спокойни и мислете само за работата. Възможно е такова поведение след няколко минути да промени и настроението на събеседника.

 

НЕ РЕАГИРАЙТЕ НА УПРЕЦИ

Ако събеседникът иска да разведри обстановката – прекрасно. Значи иска да установи с вас контакт, за успешна работа. Но понякога се държи сякаш се опитва да Ви провокира, да ви изкара извън кожата. Учете се да запазвате спокойствие и да пропускате покрай ушите си всичко, което е недостойно за вашата реакция.

 

ИЗПОЛЗВАЙТЕ ЧУВСТВО ЗА ХУМОР

Можете също така да използвате чувството си за хумор в полза на общуването си. Уместната шега е способна да промени отношението на събеседника към вас, а неговата реакция – да докаже, че в общи линии дори не Ви е антипатичен.

 

ДА ОБИКНЕТЕ СЪБЕСЕДНИКА

Да, такъв обрат предлагат психолозите! Те твърдят, че е възможно вие, действително сами да сте предизвикали отрицателната реакция на партньора. Засегнали сте го с невнимателна реплика или сте го притиснали. А може да изглеждате толкова добре, че без да искате да сте предизвикали у него неизменното чувство – завист. Е, какво пък сега се оправяйте. Демонстрирайте умението си да слушате, да правите уместни комплименти, да съчувствате и да разбирате. Та нали, както е известно, най-добрият начин да победим врага е да го заобичаме.

 

НЕПРИЯТНИТЕ ТИПОВЕ

Психолозите не само са измислили правила на поведение с неприятен събеседник, но са и анализирали и класифицирали типовете такива събеседници. Получил се е доста внушителен списък. Тези типове са своеобразни маски. Много често хората ги слагат, за да прикрият своите страхове, комплекси, да поставят прегради или за да манипулират другите.

НИХИЛИСТЪТ

Него не го устройва вашата позиция, не е съгласен с нито един ваш подход. Всичко, което му предлагате е лошо. Своето мнение изразява напористо. Праволинеен и несдържан.

Трябва да действате хитро. Не да доказвате с пяна на уста правотата си, а да се опитате да намерите компромис. Спокойно и доброжелателно попитайте събеседника какво, според него може да отстрани разногласията, как той би преработил и доразвил вашата теза. Решенията е желателно да формулирате с думите на Нихилиста. Ако не се получава да се договорите просто прекратете срещата и уговорете нова.

ВСЕЗНАЙКОТО

Самоуверен тип. Той има свое мнение за всичко. Той знае всичко по-добре от другите. Постоянно се опитва да вземе инициативата, с което е способен да потиска събеседника.

На всезнайкото трябва да се напомня, че останалите също искат да изразят своята гледна точка. Позволете му да формулира междинни заключения. От време навреме му задавайте сложни въпроси, на които могат да отговорят участниците в дискусията.

ЗАЩОТКОТО

Този събеседник задава въпроси, често необмислени и отвлечени. Впечатлението е, че иска да ви обърка. Разбира се, може да се тръгне по неговия път и да се отговаря на въпроса с въпрос.

ПРИКАЗЛИВИЯТ

Прекалено много говори, опитва се да вземе инициативата. Грубо прекъсва събеседника, не го изслушва докрай. Не се съобразява с времето – неговите речи могат да продължават, докато не го спрете. Прекъсвайте монолозите му без да се притеснявате. Не позволявайте отклоняване от темата. Задавайте въпроси към другите участници в разговора.

НЕПРИСТЪПНИЯТ

Този не проявява интерес към темата на обсъждането. На него видимо му е скучно. Впечатлението е , че сякаш е объркал вратата и въобще не е трябвало да се среща с вас.

Вашата задача е да раздвижите непристъпния. Атакувайте го с въпроси, интересувайте се от мнението му. Попитайте: „Не сте ли съгласен? А какво мислите Вие?“

ВАЖНИЯТ

Във всичко вижда заговор и покушение върху авторитета си. Счита себе си по-голям и  по-важен от останалите, присъстващи на обсъждането. Тактично дайте да се разбере, че всички сте равни и по компетентност, и по положение.

ПРЕДПАЗЛИВИЯТ

Мълчи и слуша. Възможно е да се бои да каже нещо не на място и да изглежда нелепо. Вашата задача е да го убедите в това, колко важно е за Вас неговото мнение.

АГРЕСИВНИЯТ

Той произвежда отрицателни емоции и по този начин се мъчи да надвие, да сломи, да потисне. Представете си, че между вас има непробиваема стена, през която не проникват огнените му стрели. И запазете спокойствие и дружелюбност.

НЕУВЕРЕНИЯТ

Той е от всичко недоволен, във всичко неуверен. Не е необходимо да го убеждавате, да призовавате към логика и здрав смисъл. Спокойно го изслушайте и направете както сте решили. А ако той Ви критикува, не обръщайте внимание.

Ето такива типове неприятни събеседници срещаме. Да им се противопоставим най-добре със сдържаност, заинтересованост и чувство за хумор. Само така можем да получим от тях каквото ни трябва.

Напишете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *