Подкрепата – как я даваме и как я очакваме?

Подкрепата – как я даваме и как я очакваме?

  1. Да, силна съм и мога да се справя. Това вече го знам. Не може ли просто да бъдеш съчувстващ и да ме оставиш да бъда слаба? / Скъпи, благодаря ти за подкрепата./
  2. Имам спешна нужда от прегръдка, може ли да се видим?
  3. Явно връзката ни приключва. Той има странен проект, заради който дори няма време да пише цял ден, да не говрим, че изобщо не се виждаме. Добре, ще се преструвам, че всичко е наред, докато не видя ясни доказателства.
  4. Благодаря, че ме изслушахте! Чувствам се по- добре.
  5. Приятели, благодаря, че поговорихте с мен. Стана много по-ясна цялата ситуация.Вашите препоръки са безценни.

Това са мисленни диалози, които показват, че освен различни видове изразяване и разбиране на любовта има и в показването на подкрепа.

Вероятно сте имали в трудна ситуация и сте имали усещането, че никой не ви разбира, нито ви подкрепя. В такъв момент вероятно не бихте могли да забележите, че нейният израз е бил различен от този, който сте имали нужда в този момент.

Ще разгледам някои от основните изрази на подкрепа, с които често ни показват съпричастност или очакват от нас такава.

  • ПРЕГРЪДКА. Известно е, че при прегръдката се отделя хормонът серотонин или хормонът на щастието. Това допринася за хормоналният баланс и подобрява здравето. За да разберете дали това е правилния начин за подкрепа на любимия човек започнете леко да го прегръщате в напрегнати за него моменти. Ако отвръща, просто дайте още топлина, чрез широка прегръдка. Много добър вариант за по- тактилните хора.
  • ДА МЕ ОСТАВЯТ НА СПОКОЙСТВИЕ. Това е вариант за хора, които решават проблема по- лесно сами. Подобно на примера от трета точка в началото, това са хора, които се изолират докато не намерят решение и се отдават на действие. Не искат срещи и разговори. Най- добрата подкрепа за тях е да им дадем време и пространство да се успокоят и да намерят решение.
  • ДА УБОДРИТЕ И НАХЪСАТЕ. Често в трудни моменти се опитваме да се освободим от тъгата и тежките мисли. Нахъсващи фрази като „Можеш“, „Можеш да го направиш“, „Стегни се и давай напред!“, „Ти си мъж“ и т.н.  Дали това е правилният начин за подкрепа към човека? Най- добрият показател е обратната връзка, ако той започне да се усмихва, да повтаря тези фрази. Да се активира и да е вдъхновен, значи това е неговия начин за подкрепа. Ако, обаче реагира като първия пример в началото, подобна подкрепа по – скоро би била противопоказна и може още повече да смаже човека. Той вероятно се нуждае от следващия вид подкрепа.
  • ДА СЪМ СЪЖАЛИТЕЛЕН И СЪПРИЧАСТЕН. Този вид подкрепа е подходящ само за отделни силни личности с творческа житейска стратегия. Ако съжалявате човек тип „жертвена житейска позиция“, който само това чака, засилвате негативното поведение.  В първия пример в началото имаме този тип силна личност, който има нужда от малко съжаление – „Ти си моето момиче, и тази работа наистина те съсипва.“ Само тази реплика е достатъчна, за да даде друга емоция на човека. По принцип силните личности, вече знаят това за себе си, имат силно развита отговорност и често не могат да си позволят слабост. Те са перфекционисти и в моменти на неуспех им е трудно да приемат пораженията. Затова за тях, понякога е добре да се освободят от стреса и да си позволят да бъдат слаби /но не отпуснати /
  • ДАВАНЕ НА СЪВЕТ. Образованите и интелигентни хора трудно ползват консултации при проблем. Но ние можем да изразим своето мнение, да дадем препоръка, ако я поискат след като уточним дали човекът има нужда от това.  Често, когато изчерпаме ресурса си за справяне в трудна за нас ситуация, виждаме възможно най- малко решения. Външно мнение в този момент може да се окаже много добра подкрепа.
  • ДА ИЗСЛУШАМЕ. Понякога няма нужда от нищо повече освен добро слушане. Човек има нужда да изкаже това, което го тревожи или му тежи и да чуе себе си. Разбира се това не е добра подкрепа за хора от типа „мрънкащи оплаквачи“. За осъзнатия силен човек, обаче, това може да е безценна подкрепа.
  • ДА ПОМОГНЕМ. Един прост начин да подкрепим любимия човек е да му помогнем. Ако той иска и точно определена помощ е най- добре. Състраданието и съпричастността е много важна понякога. Да усетиш екип до теб е безценна подкрепа.
  • ДА СТЕ НАБЛИЗО. Подобна подкрепа е усещането, че не си сам. Няма конкретни действия или разговори. Това е емоционална подкрепа на присъствие. Осигурява емоционална увереност. Както са феновете на стадиона. Те не излизат да играят на стадиона с играчите, а само създават атмосфера на увереност и емоционална удовлетвореност.
  • ПРОЯВА НА ОТНОШЕНИЕ. Изглежда като магия, но когато мислим за любимия човек и за неговите дела, той го усеща. Може да сте на разстояние и де не извършвате нищо специално, но факта, че делата на другия са важни за вас му помага да реши сложни ситуации. Това може да се изразява и в просот съобщение сутрин „Как си?“ Поддържане тема на разговор – важно е да изразим съпричастност.
  • ПРОЯВА НА ВНИМАНИЕ. Да поемене някои от общите задължения, например в домакинството. Жена ви се подготвя за тренировка, има презентация ще работи цяла вечер – направете вечеря. Пазарувайте вместо съпруга, ако той е до късно ангажиран. Правилния подход е да разтоварите човека от определен ангажимент.
  • ГОВОРЕНЕ „ПО ПОРЪЧКА“. Често, за да ви подкрепят хората започват да ви казват нещо, от което нямате нужда в момента. Благодарете и кажете, че това не ви помага. Ако това чуете като подкрепящ, просот попитайте, какво има нужда да чуе човекът срещу вас.

Важно е не само да осигурявате подкрепа, но и да можете да е поискате. На хората често това им е трудно. Ао ви предложат такава, но ви е трудно да говорите за това една реплика като тази: “ Благодаря скъпа, радвам се, че искаш да ме подкрепиш. Сега за мен ще е най- добре да ме прегърнеш и да помълчим. Хубаво е, че си наблизо.“ Това, което е казано с любов и топлина, не обезкуражава желаещия да подкрепи, а дава яснота, как да стане това.

Бъдете подкрепящи и го правете с любов!

Напишете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *